Compravenda

4. La Comanda

Concepte:
La comanda és la sol·licitud de mercaderies que el comprador fa al venedor sota unes condicions prèviament pactades.
Es tracta d'un document que, fent la funció de contracte mercantil o com a desenvolupament d'un contracte, inicia l'operació de compravenda, ja que és on s'especifica el producte objecte del contracte, així com la resta dels elements materials.

Contingut mínim:

Identificació de les parts: -Dades del comprador
                                      -Dades del venedor

Identificació del document: -Número del document
                                         -Data d'emissió

Identificació de mercaderia: -Codi de cada producte
                                           - Unitats demanades de cada producte
                                           -Descripció de cada producte
                                           -Preu unitari de cada producte
                                           -Import total de cada producte

Condicions de compra: -Data de lliurament
                                    -Lloc de lliurament
                                    -Forma de lliurament
                                    -Forma de pagament
                                    -Descomptes
                                    -Observacions

Declaració de voluntat: El comprador realitza la seva declaració de voluntat de comprar mitjançant la signatura del document.      


5. L'albarà

Concepte:
L'albarà és un document emès pel venedor, s'hi relacionen les mercaderies enviades corresponents a una determinada comanda i que acompanya les esmentades mercaderies amb la finalitat d'acreditar el seu lliurament.

Contingut mínim:

Identificació de les parts: -Dades del comprador
                                      -Dades del venedor

Identificació del document: -Número del document
                                         -Data d'emissió
                                         -Comanda de referència

Identificació de mercaderia: -Codi de cada producte
                                           - Unitats demanades de cada producte
                                           -Descripció de cada producte
                                           -Preu unitari de cada producte
                                           -Import total de cada producte

Condicions de lliurament: -Identificació
                                       -Paquets
                                       -Lloc de lliurament

Declaració de confirmat: El comprador signa el document declarant la seva conformitat amb el lliurament. Al costat de la signatura s'hi ha de reflectir la data.


6. Nota de despeses

Concepte:
La nota de despeses és un document que el venedor realitza a càrrec del comprador i s'utilitza per reflectir els pagaments a tercers. El comprador abona al venedor la nota de despeses segons les condicions pactades i reflectides a la comanda.

Funcions:
Des del punt de vista fiscal, és important no confondre les despeses que s'han de carregar a la nota i que tributen el tipus general de l'IVA (21%) amb els costos que el venedor afegeix a la factura pels mateixos conceptes però que han estat realitzats per ell mateix i que, per tant, es facturen com a despeses auxiliars, tributant al mateix tipus d'IVA que els productes que conformen l'objecte de l'operació de compravenda.


7. Carta de ports

Concepte:
La carta de ports és un document que compleix les funcions de contracte i factura en la prestació de serveis de transports. Per tant, és la factura que lliuren els transportistes com a justificant que un determinat servei s'ha realitzat i s'ha cobrat.

Funcions:
A més d'aquestes funcions de contracte i factura, la carta de ports és el document que serveix per justificar el tipus de mercaderia que es transporta, especialment en els casos en què es tracti de mercaderies catalogades com a perilloses. La carta de ports la signen tant l'expedidor de la mercaderia, com a justificant de l'encàrrec de transportar la mercaderia, com el receptor, com a justificant que el transportista ha realitzat el seu servei.





8. Diferència entre nota de despeses i carta de ports

En la nota de despeses es posen el que has gastat a tercers (assegurança, transport).
En canvi la carta de ports és el que porta el transportista com a certificant de que t'ho ha entregat i cobrat.


9. Registre de comandes emeses

Concepte:
És habitual que, en moltes empreses, des del departament comercial, es porti un registre de comandes voluntari, amb la funció de controlar l'activitat comercial de l'empresa.

Exemple: 



10. Registre de comandes rebudes

Concepte:
Les empreses, a part de fer registre de comandes emeses, també fan de comandes rebudes per controlar la seva activitat comercial.

Exemple:

Data de recepció

     Client
Data d’acceptació
Data de comunicació al magatzem
Data de sortida

Observacions



























11. Tipus de descomptes


Comercial:
Descompte comercial són els interessos cobrats per una entitat bancària per el descompte d'efectes comercials i per associació també es denomina descompte comercial al contracte de caràcter mercantil en virtut del qual es concedeix un crèdit per a disposar anticipadament del líquid de les vendes fetes a tercers instrumentades mitjançant efectes comercials com són les lletres de canvi, pagarés, rebuts i certificacions.

Pagament immediat:
El que pretén l'empresa venedora és incentivar que el client pagui la seva compra en un termini curt de temps.

Ràpel:
Es diu ràpel al descompte que es concedeix a un client per assolir un consum determinat durant un període de temps establert. El ràpel sol concedir-se en forma d'escalat de consums o compres als quals correspon un escalat de descomptes.







No hay comentarios:

Publicar un comentario